Bloggers, vloggers, youtubers en social media accounts komen regelmatig in de belangstelling. Soms wegens misdragingen, soms omdat zij een enorme achterban hebben gecreëerd en vaak omdat zij veel geld verdienen met influencermarketing. Maar wat is influencermarketing nu precies en wat zijn de voordelen voor marketeers?

speaker influencer hulc

Definitie van influencer marketing

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op bepaalde personen die online een grote achterban hebben. Deze ‘influencers’ hebben een voorbeeldfunctie verkregen, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen op de groep volgers. Deze sociale invloed kan ook worden gebruikt door bedrijven die bij de influencer advertentieruimte inkopen op diens kanalen. De marketingactiviteiten die bedrijven in samenwerking met een influencer uitvoeren vallen onder de noemer influencermarketing. In de praktijk uit dit zich vaak in winacties of gesponsorde content op het platform van de influencer.

Waarom influencer marketing?

Efficiëntie influencermarketing

Een goede influencermarketing-campagne wordt ingezet in samenwerking met een influencer die in contact staat met de doelgroep van jouw merk. De volgers van de influencer voldoen allemaal aan een bepaald interessegebied, waardoor deze veelal tot dezelfde doelgroep behoren. Hierdoor is de efficiëntie van de campagne vaak vele malen hoger dan bij andere marketingvormen.

Snel influencers vinden in jouw branche?

Op Hulc vind je de beste influencers en bloggers in jouw branche. Start gratis jouw campagne en geef direct een boost aan je naamsbekendheid en SEO!

Influencermarketing betrouwbaar?

Door een overvloed aan prikkels lijken mensen steeds minder gevoelig te zijn voor de traditionele marketingtechnieken. Marketeers zijn daarom constant op zoek naar nieuwe technieken om de doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken. Bij influencermarketing wordt de doelgroep benaderd door iemand met een voorbeeldfunctie. Deze influencer heeft een hoge mate van betrouwbaarheid in de ogen van de doelgroep. Vaak hebben volgers het gevoel de influencer te ‘kennen’. Dit gevoel beïnvloedt de mening over het merk/product positief. Men neemt toch eerder de mening aan van een ‘bekende’ dan van een slimme marketingcampagne.

influencer marketing blogger

Kosten influencermarketing

Afhankelijk van de achterban van de influencer en het platform waarmee er contact is opgenomen loopt de prijs per campagne uiteen. Daarbij beïnvloed het verschil tussen micro- en macro-influencers de prijs aanzienlijk. Afhankelijk van het doel en het budget kan er gekozen worden voor influencers met een grotere of kleinere aanhang. Zodoende is influencermarketing voor veel bedrijven toegankelijk.

Wat kunnen influencers voor mij betekenen?

Afhankelijk van jouw type bedrijf zijn er verschillende samenwerkingen die lucratief kunnen zijn. Ten eerste is het belangrijk om een influencer te vinden die in contact staat met jouw doelgroep. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf hebt in telefoonaccessoires dan is het belangrijk dat de doelgroep geïnteresseerd is in gadgets. In deze situatie zou het een goede zet zijn om een samenwerking aan te gaan met een techblog. Zij verspreiden bijvoorbeeld een artikel, winactie of social media post om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Vaak gaat dit ook gepaard met een link naar jouw website. Middels influencermarketing ontvang je dus exposure binnen de doelgroep, een goede review (die de doelgroep beïnvloed), traffic naar de gewenste pagina en backlinks. Een logisch gevolg van deze positieve effecten is een toename in conversies.

“Today, there’s nothing more valuable than an audience…”

Influencer marketing voor welke bedrijven?

Influencermarketing is een vorm van marketing die vele voordelen biedt. Doordat het exposure, engagement én direct verkeer genereert, is gebleken dat dit met name voor B2C bedrijven zeer positief uitpakt. Daarnaast zijn backlinks vaak een bijkomstigheid die voor zowel B2B als B2C bedrijven erg aantrekkelijk is. In theorie is influencermarketing dus voor elke onderneming geschikt. De opgeleverde artikelen fungeren als dé mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw.

Er zijn uiteraard ook bedrijven denkbaar waar influencermarketing een minder grote invloed uit kan oefenen. De richtlijn luidt kortom: influencermarketing kan voor elk bedrijf dat gevonden moet worden door een klant een positief effect veroorzaken. Op Hulc kun je vrijblijvend een campagne aanmaken. Influencers kunnen voorstellen doen, waarna jij kiest met welke influencers je een samenwerking aangaat!

Conclusie

Influencermarketing is een relatief nieuwe manier van marketing toegepast door marketeers. Deze vorm van marketing is toepasbaar in bijna iedere branche, maar is voornamelijk interessant voor bedrijven waar afnemers gemakkelijk beïnvloedbaar zijn. B2B klanten zijn bijvoorbeeld vaak in mindere mate beïnvloedbaar in vergelijking met klanten B2C klanten. Voornamelijk de efficiëntie en het bereik maken dat influencermarketing aantrekkelijk is voor marketeers.

Hoe kijk jij tegen influencermarketing aan? Heb je al de stap gezet om dit als marketingmiddel te gebruiken? Laat het weten in de reacties hieronder!